English ارتباط با ما تالار گفتمان پرسش و پاسخ نقشه سايت صفحه اصلي

پرروش زنبور برای کشف بمب

    دانشمندان يكي از آزمايشگاه‌هاي تسليحاتي آمريكا اعلام كرده‌اند زنبورهايي تربيت كرده‌اند كه مي‌توانند در شناسايي و كشف بمب و مواد منفجره به انسان كمك كنند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «رويترز» از فونيكس، محققان در آزمايشگاه ملي «لس آلاموس» ايالت نيومكزيكو اعلام كرده‌اند زنبورهاي عسل پس از بوييدن هر ماده انفجاري كه در يك خودرو كار گذاشته شده باشد و يا از يك بمب جاده‌اي يا بمب‌هاي كه در كمربندهاي انفجاري استفاده مي‌شود خرطومي كه از آن شيره گل‌ها را مي‌مكند را بيرون مي‌آورند. اين يافته‌ها درباره اين حسگر مخفي اين حشره روز گذشته از سوي محققان انتشار يافت.

محققان مي‌گويند با قراردادن اين زنبورهاي عسل در محيط و استفاده از آب‌ شكر به عنوان عامل مشوق توانسته‌اند به اين زنبورها ياد بدهند كه مواد منفجره‌اي چون ديناميت، پلاستيك سی-4، خرج گلوله‌هاي توپ كه در عراق از آن براي ساخت وسيله انفجاري استفاده مي‌شود را تشخيص دهند.

«تيم هارمان» يكي از محققان به «رويترز» گفت: «زنبورها به محض تشخيص ماده منفجره خرطوم خود را به بيرون مي‌دهند. براي درك اين رفتار به تخصص خاصي نياز نيست.»

اين يافته‌ها حاصل 18 ماه تحقيق در تاسيسات آزمايشگاه لس آلاموس آمريكا، مركزي تحقيقاتي برجسته وابسته به وزارت انرژي اين كشور است. دانشمندان پيشتر از زنبورهاي بي‌عسل براي يافتن مواد منفجره استفاده كرده‌ بودند اما زنبورهاي عسل نيز توانايي خود را در اين راه نشان دادند.  مرحله بعد در راه به كارگيري اين زنبورها ساخت جعبه‌هاي مخصوص زنبور و آموزش ماموران امنيتي درباره نحوه استفاده از آن خواهد بود.

منبع: سايت بازتاب

 

(10 آذر 1385)

كليه حقوق اين سايت براي  پايگاه اطلاع رساني حشره شناسي محفوظ ميباشد  
Copyright © 2006 - All rights reserved
Designed by H. Farazmand